::: MSF - IFF, Zagreb :::
987
page,page-id-987,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,large,shadow3

PLESNE RADIONICE

 

52. Međunarodna smotra folklora, Zagreb, 18. – 22. 7. 2018.

Irski ples u Hrvatskoj, 22. 3. 2018. KULTURNI CENTAR TRAVNO – KUC Travno, B. Magovca 17
17 – 20 sati Irski ples u Hrvatskoj - predavanje i plesna radionica, Ana Antolković

U tjednu proslave tradicionalno irskog blagdana sv. Patricka uvodno predavanje i radionicu o irskim plesovima u Hrvatskoj održala je Ana Antolković, studentica diplomskog studija etnologije i kulturne antropologije i južnoslavenskih jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu čiji sažetak slijedi.

Irski plesovi na hrvatskoj sceni

Za globalnu popularnost irskih plesova bio je zaslužan nastup plesne skupine Riverdance koja je na čelu s Michaelom Flatleyjem 1994. nastala za potrebe Eurosonga koji se te godine održavao u Irskoj. Neuobičajen pristup desetljećima starom stilu plesanja, irskom stepu, u obliku sedmominutne show-program koreografije izazvao je ogroman interes globalne publike za irski step, a time i za ostale oblike irskih plesova koji su se počeli više popularizirati i približavati publici.

U Hrvatskoj su se irski plesovi pojavili 2006. godine s Paulom O'Gradyjem. Otada se ta scena s godinama nadograđivala pojavom klubova, najčešće specijaliziranih za određenu vrstu irskih plesova. Animira se hrvatska publika i daje joj se mogućnost učenja i sudjelovanja u plesnom svijetu na rekreativnoj te posljednjih godina i na profesionalnijoj razini. Pojava novih vrsta plesova koji na hrvatskoj sceni žive zahvaljujući malobrojnim ali ujedno postojanim klubovima, zaintrigirala me kad sam i sama postala članica jednog od klubova te tako počela upoznavati scenu i sve izazove na koje njezini članovi nailaze. Marginalna pozicija ovih plesova na našoj plesnoj sceni, prema malom broju klubova u usporedbi primjerice sa sportskim plesovima, poticaj mi je kao mladom etnologu i kulturnom antropologu za praćenje hrvatske scene irskih plesova kroz prizmu etnokoreologije i antropologije sporta. Aktivno sudjelovanje u radu hrvatske plesne scene, posebice tog dijela koji se bavi irskim plesovima, pomoglo mi je u proučavanju tih plesova u nas te mi je dalo dobar uvid u vrste irskih plesova.

Razvoj hrvatske scene irskih plesova

Irish Maiden plesni klub nastao je 2006. godine te djelovao je do 2017., a osnovao ga je Irac, Paul O'Grady. Bio je to prvi klub irskih plesova u Hrvatskoj koji se bavio set plesovima (eng. set dances) tj. irskim folklorom. Irish Maiden je krajem 2017. godine preimenovan u Skelly Dancer te ga je preuzeo jedan od O'Gradyjevih plesača Tomislav Šokčević, a klub se i dalje primarno bavi irskim set plesovima.

Potaknute željom za učenjem i usavršavanjem u ostalim vrstama irskih plesova istaknule su se još dvije bivše plesačice kluba Irish Maiden – Marija Čorak i Ana Kušec. One su 2009. osnovale plesni klub Celtic Fantasy. Od početka su se specijalizirale za irski step i to za show-program koreografije stilski slične Riverdance i Lord of the Dance konceptima. Nekoliko godina nakon nastanka, klub se diže na profesionalniju razinu odlazeći na natjecanja u irskom stepu (eng. feis). Specifičan pristup brojnim stilovima irskih plesova vidimo upravo na primjeru kluba Celtic Fantasy u kojemu se osim matičnog stila prakticiraju i druge vrste plesova i to radi pružanja šire edukacije. Raznolikost svih stilova koje prakticiraju bilo je moguće vidjeti na jednom mjestu u njihovoj posljednjoj velikoj predstavi Smaragdno putovanje posljednji put izvedenoj 2015. godine. Osim prezentacije koreografija irskih plesova predstava je pokazala funkcioniranje određenih plesova na sceni za koje nam literatura i brojni video-izvori kazuju da se izvode upravo u suprotnim uvjetima – improvizirano i na neformalnim događanjima!

Irski step

Irski step u Hrvatskoj prakticira klub Celtic Fantasy od 2009. godine kao svoj dominantan stil plesanja. Uz njih se pojavilo još nekoliko klubova koji su se bavili irskim stepom, ali danas više nisu aktivni; Riona IDC (2010. – 2017.) te Irish Hearth (2014. – 2017.).

Irski step poznaje dvije tehnike plesanja, soft-shoe i heavy-shoe tehniku. Soft-shoe tehnika izvodi se u mekanim plesnim cipelama koje plesači Celtic Fantasy popularno zovu softicama. Heavy-shoe tehnika izvodi se u takozvanim hardicama, cipelama koje imaju pojačanja od umjetnih materijala (ranije se kao materijal koristilo drvo) na petama i prstima kako bi plesači njima mogli udarati ritam. Tehniku plesanja irskog stepa karakterizira specifično držanje i položaj nogu te visoko stajanje na prstima. Za držanje je karakterističan miran i statičan (nikako ukočen!) gornji dio tijela. Noge plesači drže u položaju overcrossa, odnosno, drže ih prekriženo. Plesači se pritom pokušavaju držati jednog od zlatnih pravila irskog stepa – dvije pete, jedno koljeno, ukazujući time na položaj nogu u overcrossu koji uvjetuje da koljeno noge koja je prekrižena sprijeda prekriva koljeno noge koja je postavljena straga, dok pete moraju biti okrenute prema van (a prsti prema unutra). Također, svi plesovi irskog stepa izvode se visoko na prstima, a neke figure čak i na tipovima prstiju.

Show-program koreografije vs. Feis (natjecanja)

Plesači Celtic Fantasy irski step izvode kao solo ples (npr. solo dionice u show-program koreografijama, feis koreografije) ili kao ples u skupinama (npr. show-program koreografije, ceili plesovi). Iako su show-program koreografije osnovni stilski izričaj koji se u Celtic Fantasy prakticira, 2014. godine sudjelovanjem na natjecanju u Stuttgartu postaju prvi predstavnici Republike Hrvatske na specijaliziranim natjecanjima u irskom stepu u organizaciji Irske plesne komisije (The Irish Dancing Commission – CRLG) te time počinju sportski razvoj ove discipline u RH.

Show-program koreografije razlikuju se od feiseva (natjecanja u irskom stepu) u stilskom pristupu samom plesu. Neovisno o tim razlikama, tehnika izvedbe je ista i u slučaju Celtic Fantasy, podliježe standardima koje je propisala Irska plesna komisija, koja je ujedno krovna i najrasprostranjenija organizacija za učenje i promociju irskog stepa u Irskoj i svijetu. Jedna od tehničkih razlika koju možemo uočiti odnosi se na slobodnije pokrete ruku koji su dopušteni u show-programima ali ne i u koreografijama solo plesova na feisevima. Unatoč tehnici koja se primjenjuje u jednakoj mjeri u oba navedena stila, show-program koreografije karakterizira određena umjetnička sloboda koreografa koji s koreografijom i kostimografijom može prikazati što god poželi. Primjerice Celtic Fantasy izvodi koreografije koje se izvode uz glazbu ili pak a capella te koreografije u koje su uključeni i oni koji nisu plesači (primjerice vitezovi ili čak konji!). S druge strane, za koreografije u početnim kategorijama natjecanja u organizaciji Irske plesne komisije, propisana su pravila uz minimalne iznimke koje mogu biti karakteristika određene plesne škole. U višim kategorijama plesači izvode tehnički zahtjevnije koreografije koje se kroje po fizičkim sposobnostima pojedinog plesača te je tu, iako su prisutna stroga pravila, vidljiva posebnost i unikatnost koreografije u odnosu na druge plesače i prisutnost određene slobode u kreiranju koreografija.

Ceili

Plesači Celtic Fantasy izvode ceili na nastupima ali i na društvenim događanjima, primjerice kad se opuštaju nakon nastupa ili su zajedno na nekom događaju što govori i o istaknutoj društvenoj ulozi ovog plesa budući da se radi o plesovima koji se izvode isključivo u skupini. Također, to govori i o plesačima Celtic Fantasy koji koriste svaku priliku i ritam koji im je poznat kako bi zaplesali. To svjedoči o pozitivnom odnosu i uživanju u irskim plesovima i izvan dvorane za treninge te povrh nastupa ili natjecanja. Ceili plesovi podliježu istoj tehnici plesanja i držanja kao i irski step uz minimalne razlike. Primjerice početni položaj nogu zahtjeva spojene pete i prste lagano okrenute prema van, a tokom plesanja plesači koriste i ruke jer plešu u parovima ili trojkama jedni drugima nasuprot te svi zajedno. Ceili se izvode i na natjecanjima, u dvije kategorije – u kategoriji kodificiranih ceili plesova te u Figure Choreographies kategoriji u kojoj se izvodi slobodni program što znači da postoji određena umjetnička sloboda iako se i dalje slijede određena pravila. Irska plesna komisija 1939. izdala je priručnik “Our Team Dances” koji je sadržavao 30 kodificiranih ceili plesova koji se izvode u sklopu te kategorije, a 2014. je objavljeno novo i modernizirano izdanje priručnika.

Set plesovi (irski folklor)

Set plesove na hrvatskoj sceni kao svoj osnovni plesni stil prakticira klub Skelly Dancer koji je tako nastavio tradiciju prethodnika u klubu Irish Maiden. U puno manjoj mjeri set plesove prakticira i Celtic Fantasy iako im to nije matični stil. Radom u Irish Maiden, Ivan Jurinić koji je bio jedan od plesnih voditelja. Osmislio je set koji je u čast mjestu svog nastanka nazvao The Zagreb set čime je hrvatska metropola po uzoru na način davanja imena setovima u Irskoj dobila svoju originalnu koreografiju set plesova.

Set plesovi su ležerni i ne zahtijevaju tehnički izazovne i kompleksne plesne pokrete poput overcrossa ili statičnih i čvrsto pripijenih ruku uz tijelo kao kod irskog stepa. Radi se o društvenim plesovima u skupini plesača raspoređenih u parove i postavljenih u setove. Plesači u setovima izvode brojne figure u parovima primjerice polku dok se drže kao u valceru (waltz-hold) ili pak svi zajedno, držeći se za ruke, čineći tako veliki krug plešući polku prema centru kruga te unatrag prema početnim pozicijama.

Sean nos

Sean nos je prvenstveno solo ples za izvođenje na različitim društvenim okupljanjima u čemu je improvizacija poželjna. Kao i set plesovi, ležeran je i nije se potrebno pridržavati pravila o overcrossu, a ruke su u potpunosti slobodne za animiranje gledatelja te ih plesač može koristiti kako želi.

Plesači u Celtic Fantasy izvode sean-nos na nastupima te, kao i ceilije, na neformalnim događanjima. Iako se radi o solo plesu može se izvoditi u skupinama. Primjerice, Celtic Fantasy ga je uz irski step i set plesove, izvodio u velikoj zajedničkoj koreografiji s plesačima Irish Maidena prilikom flash-moba za Svetog Patricka 2017. u zagrebačkom Arena centru kao ples u skupini.

Old-style step dance

Old-style step dance plesači Celtic Fantasy izvode kao skupnu koreografiju na nastupima. Tehnika old-styla podrazumijeva uspravno držanje, položaj ruku uz tijelo, ali ne i visoko stajanje na prstima. Sličan je irskom stepu. Naime, old-style je kao i druge vrste irskih plesova bio pod utjecajem majstora plesa (eng. dance masters) koji su podučavajući utjecali na daljnji razvoj oblikujući ga s vremenom u sve kompleksnije solo tradicijske set plesove koji su se plesali uz tradicijsku glazbu. Ovu inačicu solo tradicijskih set plesova ne treba pomiješati sa spomenutim set plesovima, odnosno s tzv. irskim folklorom, jer se radi o solo plesovima koji se danas pridržavaju pravila irskog stepa. Plešu se i danas na feisevima u kodificiranim oblicima za niže kategorije, a u višim kategorijama se, kao i ostali plesovi irskog stepa, koreografski kroje prema sposobnostima plesača pokazujući tako mogućnost plesača da otpleše najkompliciranije ritmove irskog stepa. Uz ostale, plesači Celtic Fantasy solo tradicijske set plesove izvode i na natjecanjima.

 

Ana Antolković

Plesne radionice Francisa Feyblija

Radionica se održava na Gornjem gradu, u gimnaziji na Katarininu trgu u petak 20. srpnja 2018., u subotu 21. srpnja 2018. i u nedjelju 22. srpnja 2018., s početkom u 19 sati.

Gospodin Francis Feybli iz Švicarske dugogodišnji je suradnik Međunarodne smotre folklora, prvi voditelj plesnih radionica ove Smotre. Od daleke 1977. gospodin Feybli podučava plesu sve zainteresirane, sudionike i gledatelje Smotre. Na njegovu repertoaru je plesna baština mnogih naroda, prvenstveno europskih. Veliki je znalac i hrvatskog folklora. Uz sudjelovanje u radionici “Plešite s nama”, koju vode i gospoda Vido Bagur i Goran Ivan Matoš, gospodin Feybli vodi dnevnu plesnu radionicu za inozemne i domaće polaznike. Podučavat će hrvatske plesove i plesnu baštinu drugih europskih naroda.

Plesna radionica „Plešite s nama“

Plesna radionica “Plešite s nama!” održava se u petak 20. srpnja 2018., u subotu 21. srpnja 2018. i u nedjelju 22. srpnja 2018. na pozornici Gradec oko 22.30 sati, odnosno po završetku službenog programa.

Ova plesna radionica održava se dugi niz godina, a njezini su voditelji gospoda Vido Bagur, Goran Ivan Matoš i gospodin Francis Feybli. Pomažu im i sudionici Smotre kao demonstratori, odnosno izabrana folklorna društva iz Hrvatske i iz drugih zemalja koja sudjeluju na ovogodišnjoj Smotri. Zato ova plesna radionica pruža osobito zanimljivo i vrijedno iskustvo njezinim sudionicima.